zaterdag 17 oktober 2015

Kwistig kwissen*

Zoals ik in een vorige post al kort had aangegeven neemt de Phil Kevinfanclub soms deel aan kwissen (ik weet wel dat het quiz is, maar dat past niet met de titel van deze post). Niet dat we zo geweldig goed zijn, maar we weten ons toch altijd te amuseren.

Zo ook namen we te zaterdag deel aan een kwis in Lummen, georganiseerd door de lokale KSA en Chiro.

Doordat onze Ondervoorzitter momenteel in het grootste moslimland ter wereld vertoeft (in het thema van kwissen ga ik niet zeggen welk land dit is, zoek het zelf maar op) moesten we voor hem een vervanger zoeken. En die kwam er dus in de vorm van Mario Lanza, een van de organisatoren van de Mario Lanzaquiz, waar we dus aan hadden deelgenomen vooraleer we naar de vrijgezellen moesten gaan.

De rest van onze ploeg bestond uit the usual suspects: onze Sportief Directeur, onze Verantwoordelijke Gebouwen, onze Vrouw, ikzelf en nu dus ook Mario Lanza, tevens de partner van onze Vrouw. Zoals jullie zien zijn we zeer complementair: ik ken niets van sport en muziek, daarvoor had ik de Sportief Directeur, de Verantwoordlijke Gebouwen en Mario Lanza nodig.

En met ons allen weten we helemaal niets af van vrouwenzaken, vandaar dat we de Vrouw in ons team nodig hebben.

Op een vraag die over make-up ging was onze nabespreking van het antwoord ongeveer als volgt:

"Dus, de concealer moet ge voor de fond de teint aanbrengen? Waarom noemt ge dat dan niet gewoon ne primer en verf?"

Om het antwoord te weten op dit soort van vragen hebben we de Vrouw gewoonweg nodig in ons team.

De kwis op zich was wel fijn. Geen onmogelijke vragen, maar soms toch wat te moeilijk voor ons, vandaar onze 14de plaats in de eindstand (op een totaal van 46 denk ik). Niets om beschaamd over te zijn lijkt mij.

Waar we wel beschaamd om moeten zijn - ik zeg nu wel we, maar ik bedoel eigenlijk de Vrouw - is het antwoord op een vraag waar ze compleet in de mist ging. Sta mij toe om de situatie even te schetsen. Onze Vrouw heeft twee diploma's. Industrieel Ingenieur Chemie en dan ook nog eens Burgerlijk Ingenieur. Om maar te zeggen dat het zeker gene uil is.

Als er dus een vraag over een chemische formule komt, dan gaat ge er toch van uit dat ze dat antwoord met de vingers in de neus kan oplossen.

Quod non.

De chemische formules voor ethanol en benzeen kon ik nog net herkennen, maar de volgende in het rijtje was voor mij nog net te veel aan. Glucose werd geprojecteerd (uiteraard zonder de naam erboven). Onze Vrouw haar hoofd er maar over aan het breken, kamfer waar ze blijkbaar Vicks van maken was haar eerste idee. Maar dat bleek toch nog net iets anders te zijn van structuur.

Haar volgende gok was dan suiker, fructose meer bepaald. Wij volledig in haar verhaal meegegaan, ahja, wij hebben geen diploma in chemie, We zaten daar met drie simpele maatschappelijk assistenten en een econoom aan tafel, we konden dus niet anders dan haar volgen. Als een autoriteit in de chemie zoiets zegt, dan volgt ge gewoon.

Hadden we dus beter niet gedaan. Fructose my ass! Glucose dus. En om nog wat zout in de wonde te strooien bleek een tafel vol 15 jarige giecheltrienen het antwoord wél juist te hebben.

Duidelijke verschillen lijkt mij toch, niet?
Man man man.

Maar kom, het was niet allemaal kommer en kwel. Ondanks onze eerdere dure eden om nooit meer deel te nemen aan een tombola tijdens een kwis - we wonnen toch nooit iets - besloten we toch om enkele lotjes te komen. €1,5 kon er nog wel net van af. De rest van de groep nam er elk twee.

Eerst zouden er 6 bakken Duvel verloot worden.

438? Bom! Onze Verantwoordelijke Gebouwen had gewonnen! Feest! De grootste scepticus die nooit iets wint, wint toch wel niet zeker! Twee trekkingen verder was het ineens prijs voor nummer 434. Nu was ik toch wel niet de gelukkige zeker! Mooie investering lijkt mij. €1,5 inleggen en een bak Duvel in de plaats krijgen. Om het helemaal te gek te maken won onze Sportief Directeur nog eens de hoofdprijs: een zak vol met allerhande soorten vlees! Een Actionzak die goed gevuld was met bouletten, paté, ribbetjes en nog wat andere zaken die we niet onmiddellijk konden thuisbrengen.

De winterbarbeque was bij deze al onmiddellijk geregeld!

Het enige waar ik mij nu wel zorgen in maak is het volgende. Iedereen kent de uitdrukking "geluk int spel is pech in de liefde" waarschijnlijk wel. En vermits zowel de Verantwoordelijke Gebouwen als onze Sportief Directeur al geringd zijn, ga ik het de volgende tijd weer aan mijne rekker hebben vrees ik zo...

Maar kom, ik zal mezelf dan maar moeten troosten met mijne Duvel.

*met dank aan Jommeke nr. 177 voor deze titel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten