woensdag 23 april 2014

Marcolini - you can't explain that*

Traditiegetrouw pak ik met Pasen altijd iets van chocolade-eieren mee van de chocolatier in de buurt van mijn werk. En laat dat nu toch wel niet toevallig Marcolini zijn. Soms moet ge de dingen niet moeilijker maken dan ze al zijn vind ik.

Eventje op hun website gekeken om te zien wat er in de etalage lag - en ook een beetje om de prijs te weten natuurlijk - en dan al een keuze maken alvorens ik naar daar zou gaan.

Soit, ik zie dat ze ondertussen de link al van hun site hebben afgehaald, dus jullie moeten me maar op mijn woord geloven, maar ik had mijn geschikte cadeau gevonden: 36 eitjes voor 30 euro.

Het kost een paar frank maar dan heb je ook wat.

Ikke dus vrijdagmiddag naar de winkel, daar een doos gekocht, afgerekend en dit weekend ze thuis lekker zitten op te knabbelen met de rest van de familie. Maar alleen knabbelde er ook nog iets in mijn achterhoofd. Hadden die eitjes nu niet méér gekost dan wat er op de website stond? Allez ja, ik kon mis zijn he, daar niet van. Maar toch eens kijken of ik het rekeningetjes nog in mijn papiermand heb liggen.

En jawel hoor! De eitjes kostten mij in de winkel zelf 34,50 euro.

Kijk, ik ben absoluut niet thuis in de wereld der chocolatiers en daarom dat ik hen dus eens de vraag stelde, waar dit verschil nu juist in zit. Want 4,50 euro verschil, dat is toch al de moeite op zo'n bedrag. En dus heb ik maar een mailtje gestuurd naar hun Customer Service.

Bij deze dus het (ingekorte) e-mail verkeer tussen mij en de Customer Service van Marcolini.
Vrijdag ben ik - Pasen uiteraard in het achterhoofd - in jullie winkel hier in Brussel een doos chocolade-eitjes gaan kopen. Ik vind het echter zeer raar vast te moeten stellen dat de prijs die jullie op jullie website afficheren (http://www.marcolini-eboutique.com/Pages/product.aspx?category=Collections(Marcolini-Base)&cat=Marcolini-fr-BE&pid=000011(Marcolini-Base)&rank=1&SortBy=Rank&Asc=1) 30 euro bedraagt, daar waar dit in de winkel 34,50 euro is - zie document in bijlage.

Kunt u mij dit verschil verklaren? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de strik die er rond wordt gedaan 4,50 euro waard gaat zijn. En 4,50 euro verschil op een doos van € 30 voor 36 eitjes komt neer op 15% toeslag, of omgerekend in eitjes: 5,4 eitjes.
 Kijk, ik vind deze laatste zin toch redelijk pertinent. Op een doos van 36 eitjes betaal ik dus 5 eitjes te veel. Daar mogen we al eens moeilijk over doen, niet?

Al snel kreeg ik een antwoord van Charlotte C., hun "Digital Manager". Een dure titel, het mag gezegd worden.
 We have well received your e-mail.
 
The tray “small eggs” on our e-shop is indeed 30 euros. But you must add the shipping. Our rates are on our site.
 
For example, for one tray “small eggs” delivered to Belgium you need to add + -11 euros.
 
The product on the E-Shop is more expensive than the store because it is delivered by an Express service and it has a packaging for transport.
Kijk eerst en vooral: waarom krijg ik hier een antwoord in het Engels terug? Ik denk toch dat uit mijn e-mail duidelijk blijkt dat ik Nederlandstalig ben, niet?

Daarnaast: in de e-shop is hun product helemaal niet "more expensive", dat is juist mijn probleem!

Dit verhaal rammelt toch langs alle kanten? 11 euro verzendkosten, allemaal goed en wel, maar waar zit dan die 4,50 euro? Waarom kost het op de site ook niet 34,50 euro en maken ze er geen 7 euro verzendkosten van? Of houden ze het voor mijn part op die 11 euro, daar moei ik mij niet mee, weet ik veel wat ne facteur vandaag de dag al niet kost.

Maar ik vond dat dus wel zeer terechte vragen. En dus heb ik ze gewoon gesteld. In het Nederlands uiteraard.
U beseft toch dat dit antwoord geen steek houdt?

Stel nu eens eventjes dat ik 10 dozen zou gekocht hebben.

In jullie winkel: 10 x 34,50 = 345
Via jullie webshop: 10 x 30 + 20,27 = 320,27.

Dus als iemand zélf de moeite zou doen om zich naar jullie winkel te verplaatsen, zou hem dit 25 euro méér gekost hebben! Uitgedrukt in eitjes in jullie webshop komt dit neer op 30 gratis eitjes!

Dat er een extra verzendkost is, daar heb ik alle begrip voor en lijkt mij (voor kleine hoeveelheden) niet meer dan logisch, maar dat er een nettoverschil is in een identiek product waarvoor je als klant zelf alle moeite doet, dat ontgaat mij volledig...
Mijn reactie nadat ik het bovenstaande vaststelling deed.

Epiloog: bij het ter perse gaan van deze post (een dag na mijn eerste mail) heb ik nog steeds geen reactie gekregen op mijn probleem dat ik hierboven probeerde te schetsen aan de hand van hogere wiskunde.

*Ik ga hier nog een mooie reeks hebben precies.
 

dinsdag 8 april 2014

Komaan en doe het*

Soms stel ik mezelf de vraag of ik dat hele "Voorzitter van de Phil Kevinfanclub" gedoe niet een beetje te ver heb doorgedreven.

Sta mij toe dit te plaatsen aan de hand van deze drie recente gebeurtenissen.

Zoals jullie waarschijnlijk in de pers hebben gelezen gaat Phil Kevin 25 jaar na datum zijn zomerhit "Komaan en doe het" opnieuw uitbrengen. Jarenlang lobbywerk mijnentwege dat dus eindelijk zijn vruchten heeft afgeworpen.

En deze comeback heeft dan ook terecht zeer veel media-aandacht gegenereerd. Ge moet al onder een steen geleefd hebben om dat gemist te hebben. Mijn Youtubekanaal kende alvast een serieuze piek op 18 maart, de dag dat het heuglijke nieuws wereldkundig werd gemaakt.

Phil Kevin doet rare dingen met de mensen.

Uit al deze reportages en de reacties van de mensen erop, vielen twee zaken af te leiden: Phil Kevin werd - te begrijpen overigens - zeer hard gemist en de jongste generatie muziekliefhebbers/kenners omarmt hem nu opnieuw met open armen.

Zoals ik in een vorige post reeds had gezegd, heb ik ooit van de overige bestuursleden van de Phil Kevinfanclub enkele gesigneerde plaatsjes gekregen van ons aller idool. En dat ik ondertussen ook een platendraaier heb gekocht waarmee ik die liedjes kan omzetten naar mp3. Wat ik dus ook gedaan heb. Daarna had ik ze ook nog op Youtube gezet om de rest van de wereld laten mee te genieten van deze pareltjes van het betere levenslied.

Dat was ongeveer een jaar geleden, voor de hele Phil Kevinmania (opnieuw) losbarstte dus.

Fast forward naar 25 maart. Ik had blijkbaar een reactie gekregen van een zekere Martine Mathijs op een van mijn video's.

"Zal wel spam zijn", was mijn eerste reactie.

Maar kom, ik had niets beters te doen dus ik opende de reactie op "Die kat komt weer".

Huh? Spam op "Die kat komt weer"? Voor kattenbrokken ofzo?

Toen ik het bericht van Martine las, viel ik bijna van mijn stoel af:
"komen er nog meer video's?"
Ik had eventjes nodig om deze woorden tot mij door te laten dringen. Een andere Phil Kevinfan die ik niet persoonlijk kende?! En die mij vraagt om bijkomende muziek? Natuurlijk zullen we daar voor zorgen!

Maar wel niet onmiddellijk, ik heb het veel te druk. Het is ondertussen al twee weken geleden dat ik het haar beloofd heb.

Ze heeft alleszins geen enkel risico genomen en zich geabonneerd op mijn Youtube kanaal.

Nu, voor zij die dachten dat "de story daarmee ready was", think again.

Gisteren kreeg ik OPNIEUW een bericht dat iemand zich op mijn kanaal had geabonneerd.

En opnieuw een Phil Kevinfan die ik niet kende! Hij heeft zelf een heel kanaal aan Phil Kevin gewijd!

Kijk, zo voel ik mij dan op zo'n moment.

*Memo to self: nieuwe plaatje van Phil Kevin gaan kopen.