woensdag 23 juli 2014

Emmeren*

Ik vind van mezelf dat ik een bovengemiddelde woordenschat heb. Of bij uitbreiding, kennis van het Nederlands/Vlaams. En dat leidt van tijd tot tijd tot enkele bijzondere inzichten in mijn vriendenkring. Maar ik sta natuurlijk ook altijd open voor nieuwe kennis. En dat leidt ook van tijd tot tijd tot enkele bijzondere inzichten, maar dan eerder bij mij.

Het zat zo, zondag had onze Verantwoordelijke voor de Buitenlandse Betrekkingen met de Achtergestelde Gebieden in Oost- en West Vlaanderen weer een van onze jaarlijkse Phil Kevinfanclubevents in elkaar geknokt.

Onder de niet Phil Kevinfanclubleden ook wel beter gekend als de Gentse feesten.

Vermits ik er ondertussen ben achter gekomen dat Vilvoorde zowat het centrum van Belgiƫ is, bood de Verantwoordelijke Gebouwen spontaan aan mij te komen uithalen. En zou hij onze Sportief Directeur onderweg ook nog ergens oppikken.

Onze Ondervoorzitter zou rechtstreeks met de trein afkomen, dus daar hadden we verder geen last van omziens naar.

Maar tijdens een van onze vele diep filosofische discussies op weg naar Gent, bezigde ik ineens de uitdrukking "Hoe weet ge dat? Zaten de konijnen tegen de draad ofwa?".

De context van mijn vraag doet hier even verder niet ter zake.

Tot mijn grote verbazing vielen de twee heren in de auto volledig uit de lucht.

"Voorzitter, is dat weer zo'n uitdrukking die ge zelf verzonnen hebt?"

Vol ongeloof keek ik hen aan. Zo'n bekende uitdrukking niet kennen? Dat meent ge toch niet?

"En wat betekent dat dan Voorzitter?"

"Ge moet u voorstellen dat een konijntje juist zijn neus door de draad uitsteekt. Nee? Bon, heren, ge hebt alle twee ne supersonische GSM, doet een beetje moeite he."

Een snelle Google-search leverde al snel het juiste antwoord op.

Met de nodige nabespreking tot gevolg.

Op de Gentse feesten moesten we dit natuurlijk ook aankaarten bij onze Verantwoordelijke Buitenland. Gezien er tussen ons als Limburgers en hijzelf als compleet onverstaanbaar nogal eens communicatieproblemen optreden was ik vrij realistisch over de uitslag. Inderdaad, het fenomeen van konijnenneuzekes bij vrouwen kende hij ook niet.

Maar hij wilde van die situatie gebruik maken om ons dan weer een nieuw woord te leren.

"Voorzitter, ge weet toch wat 'emmeren' is he?"

"Tuurlijk. Dat is zoiets als 'melken', 'mekkeren' allez ja, 'zagen', zoiets?"

"Dat kan ook juist zijn, maar dat bedoel ik dan niet."

Waarna dan zijn definitie volgde.

*Epiloog: bij thuiskomst bleken de eega's van zowel Sportief Directeur als de Verantwoordelijke Gebouwen de uitdrukking "konijnen tegen den draad te kennen."

Of ze emmeren ook kennen moet ik bij gelegenheid nog eens navragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten