donderdag 16 mei 2013

Proximus - you can't explain that*

Zoals jullie hier al konden lezen is het hoofdbestuur van de Phil Kevinfanclub naar Portugal gegaan. Heden ten dage moet iedereen altijd en overal bereikbaar zijn, dus had ik mijn gsm ook maar meegenomen. Niet dat ik ze daarom altijd bij had - meer niet dan wel eigenlijk - maar kom toch maar meepakken die handel.

En via sms kon ik dan toch het thuisfront op de hoogte houden van mijn lotgevallen en ook via Facebook, als we terug in ons appartement waren en er wifi was. Mijn mening daarrond kondt ge al in een vorige post lezen.

Wat mijn gsmgebruik in België betreft kan ik kort zijn: praktisch onbestaande. Ik haat het om tegen een plastiek bakje te praten. Om de een of andere reden heb ik dat minder met een gewone telefoon. Maarja, dat is ook minder aanwezig. Als ik mijn bureau uitga hoor ik hem bijvoorbeeld al niet meer. Als mijn gsm in mijn zak steekt en hij gaat af op de trein dan valt dat moeilijk te negeren. En mensen verwachten ook dat ge altijd bereikbaar zijt op uwe gsm. Daarom verkies ik ook sms boven bellen. Dat is minder opdringerig. Een biepje en that's it. Een beetje zoals een kattebelletje op uwe bureau.

Internet stelt nooit teleur.

Om u een duidelijker voorbeeld te geven van mijn praktisch onbestaande - uitgaande - gebruik van mijn gsm: op 22/11/2012 heb ik er 50 euro bij opgezet. Vandaag - dus dik 6 maanden verder - staat er nog altijd 22,06 euro op mijn kaart. Ik gebruik dus belachelijk weinig mijn gsm. Ik denk dat ik hem meer gebruik als afstandsbediening voor mijn laptop dan dat ik hem ook effectief gebruik om mee te bellen.

En inderdaad, prepaid en dus geen abonnement. Ik ben nogal van de oude stempel. Niet meer geld uitgeven dan noodzakelijk en met een prepaid kaart weet ge precies hoeveel ge hebt uitgegeven en nog kunt uitgeven.

Budgetbegeleiding quoi.

Wat gsmgebruik in het buitenland betreft ben ik ook nogal old skool: enkel indien het strikt noodzakelijk is, want dat kost geld. Veel geld. En ge moet er zelfs een stuk voor betalen wanneer ze u bellen. Want ja, uwe beller weet misschien niet dat gij in het buitenland zit, dus die betaalt enkel het stukje in België en gij moogt dan opdraaien voor de kosten van België tot hier. Gelukkig is smsjes ontvangen gratis, maar kost het versturen dan weer veel te veel geld. Zeer zuinig mee zijn dus!

Dat was dus tot op vandaag mijn redenering.

Zie hier een print screen van mijn smsverkeer van de laatste dagen. Zo kunt ge ineens zien dat ik mijn gsm maar zeer weinig gebruik.

02/05/2013: het thuisfront wat jaloers maken tijdens de wedstrijd.

En wat valt er meteen op? Een smsje versturen in België is duurder dan een smsje versturen van uit Portugal.

How wacht, ik denk dat ik mij miskeken heb.

... toch niet...

Smsje naar Proximus (vanuit - naar hun eigen netwerk dus): 0,12 euro. (Naar een ander netwerk kost het trouwens evenveel.)

Smsje vanuit Portugal: 0,109 euro. Oftewel 0,011 euro goedkoper!!! What the hell?

Kijk, ik ga hier niet belachelijk doen over die ene cent. Ondanks onze gedeelde haat jegens kerstmis, ben ik Scrooge niet. Maar toch zou ik het een graag willen weten waarom een smsje in België duurder is dan een smsje dat ik verstuur vanuit Portugal, meer dan 2.000 kilometer verder.

En ja, ik zal waarschijnlijk niet het goedkoopste of meest aangepaste tariefplan hebben, en ik wéét dat er Europese wetgeving is die een maximumbedrag heeft opgelegd voor het versturen van smsjes binnen Europa. Maar dat dit bedrag làger ligt dan een smsje dat ge verstuurt in eigen land van en naar dezelfde provider... dat gaat mijn verstand te boven.

Is er iemand met meer verstand die mij hiermee misschien kan helpen?


*http://knowyourmeme.com/memes/bill-oreilly-you-cant-explain-that



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten