zaterdag 10 november 2012

Vilvoorde, waar experimenteren fun is! - deel 3*

Zoals ik reeds in een vorige post gezegd heb, ben ik een van de "chosen ones" om de mp3 speler van Decathlon uit te testen. En ik stel voor dat als er onder jullie medewerkers van Proximus zouden zijn, jullie alvast een notablok en een pen bij de hand nemen om te leren hoe het dus blijkbaar ook kan.

Even opnieuw de situatie schetsen: bij Proximus in Vilvoorde had ik een nieuwe gsm gekocht - ik had er dus geld aan besteed - en ik had een toestel meegekregen waarvan de Wifi stuk bleek te zijn. (Hooray for quality control!) Ze zouden het opsturen en mij iets laten weten. Na twee weken had ik nog steeds niets van hen gehoord. Dus ging ik zelf langs in de Proximuswinkel - telefonisch zijn ze onmogelijk te bereiken, via e-mail al evenmin. Kwestie van klantvriendelijk te blijven, nietwaar? En wisten ze mij te zeggen dat het binnen de 3 dagen hersteld zou zijn. Wéér een week later, opnieuw gaan horen, wéér drie dagen. Aangetekende brief gestuurd naar Proximus met ook de vraag tot een of andere commerciële tegemoetkoming.

Vijf weken na het terugbrengen van mijn toestel kreeg ik het dan eindelijk terug. Zonder excuses voor het lange wachten, zonder ook maar een of andere commerciële geste.

Volgende keer koop ik terug gewoon via het Internet, voor de extra service die ge in een fysieke winkel krijgt moet ik het al zeker niet laten.

Nu, mijn mp3speler dan. 2 oktober een mail gekregen waarin ze mij zeggen dat ik een mp3speler in de post mag verwachten. De 4de had ik zo'n briefje dat ik een een aangetekende zending kon gaan ophalen, 's anderendaags die dus gaan ophalen en daar zat mijn testmateriaal in.

En dan had ik mij voorgenomen om ze vrijdag te gaan testen. Door de week er al wat mee gespeeld, knopjes indrukken, Gunther D's Botsautomix er al op installeren, kwestie van toch wat referentiemateriaal te hebben en het volledig opladen zodat alles klaar zou zijn tegen vrijdag.

Vrijdag dan gaan zwemmen. Omgekleed, aan de kant gaan hangen, alles klaarzeten om te gaan zwemmen en dan valt ineens het schermpje uit. Geen leven meer in te krijgen.Tja...

Bon, mailtje naar Stéphanie van Decathlon om mijn probleem te melden. Ze is niet boos op mij geworden, wat ik al een serieuze plus vond. Maar in de plaats daarvan verontschuldigde ze zich in naam van Decathlon en beloofde ze mij zo snel mogelijk een nieuwe op te sturen.

OK, dit "zo snel mogelijk" bleek relatief te zijn, maar alleszins nog een heel pak sneller dan bij Proximus. Soit, ik mijn nieuwe mp3speler gaan afhalen, mijn oude/kapotte ineens naar hen terugsturen en we konden terug gaan experimenteren.

Mijn ervaringen dan. We zullen met de pro's beginnen:

- het handgeschreven briefje van Stéphanie dat bij de mp3 speler zat. Lach er maar mee, maar het zijn zo'n details die tellen. Eventjes de stap terug naar Proximus zetten: ik kom daar aan, trek een nummertje en word verder ook behandeld als een nummer, kan geen contact met hen opnemen via de telefoon of op welke manier dan ook. Onpersoonlijk tot en met. Als alles goed loopt is zoiets geen enkel probleem, maar als het fout loopt ergert ge u er rot aan. Mijne mp3 speler die ik - gratis! - gekregen heb ging stuk, ik stuur een mailtje en ik krijg de dag erna al een reactie met een oplossing voor mijn probleem. Volgens mij is Decathlon ook een heel klein beetje veel groter als Proximus (Decathlon = wereldspeler) maar toch slagen ze er in door zo'n aanpak te hanteren dat ge het gevoel hebt van bij de sportwinkel bij u om de hoek te gaan. Dezelfde ervaringen heb ik trouwens met de Decathlons (Is dit wel het juiste meervoud? Mijn Grieks is redelijk roestig) van Luik en Anderlecht. Soit, een detail, maar een dat kan tellen.
- de mp3 speler zelf dan: gifgroen van kleur. Ik achtte het niet mogelijk, maar ze is zelfs nog giftiger en nog groener dan mijn andere mp3 speler. Ik ben wel voorstander van meer kleur in het zwembad, maar daarin kunnen de meningen verschillen. Smaken en kleuren, nietwaar.
- bediening. Ik ben tegen het lezen van handleidingen. Uit de verpakking moet iets werken en zichzelf uitwijzen vind ik. Hier was dat duidelijk het geval. Idem voor het opladen van liedjes, gewoon "plug en play". We moeten het ook niet spannender/moeilijker maken dan het al is, toch?

Con's:

- de titel van het liedje dat speelt is niet te zien. Ok, dieje mp3 speler hangt dan wel achteraan op uwe kop, maar soms kan het gemakkelijk zijn om eerst uw lievelingsliedje te zoeken en dan pas beginnen af te spelen. En het is niet omdat het een mp3speler om mee te zwemmen is dat het niet buiten het zwembad gebruikt kan worden.
- muziekkwaliteit. Ik was er echt niet kapot van. Ik hoorde enkel maar iets van zodra ik met mijn hoofd boven water kwam om te keren. Voor de rest hoorde ik bijna niets, zelfs niet op maximum geluid. Wat natuurlijk wel een niet onbelangrijk detail is voor een mp3speler. Mijn andere is ook geen hoogvlieger, maar daar hoorde ik er toch meer bij. Blijkbaar zou een speler die resoneert via uw schedel beter zijn, maar die heb ik niet dus kan ik niet vergelijken. Producenten die dit door mij willen laten testen kunnen altijd contact met mij opnemen ;)
- liedjes doorspoelen is niet mogelijk. Gunther D's grote botsautoremix duurt een uurtje. En altijd opnieuw datzelfde begint steekt soms tegen. Opnieuw, ook handig voor gebruik uit het water.
- formaat: stuk groter dan de Speedo. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het schermpje en de accelerometer.
- nu ik het hier toch juist over heb: het tellen van de baantjes: ik zou zeggen: ga er niet op verder. Het kan zijn dat het natuurlijk aan mijn techniek ligt en ik mijn hoofd verkeerd beweeg, maar als ik na 800m op mijn Garmin Swim er al 900m heb gehaald op mijn Nabaiji stel ik mij toch wel vragen bij de nauwkeurigheid van het product. Ik geef het toe, ik tel mijn baantjes niet, maar de foutenmarge van de Garmin is over al mijn zwempartijtjes hetzelfde gebleven en daar kan ik ook per baantje controleren hoe het er juist mee zit. Langs de andere kant is het natuurlijk wel heel wat motiverender. Maar het blijft dus wel fout.
- een ander punt dat ik wilde aanhalen was het ontbreken van een link naar een "Decathlon community" ofzo, waar je online je zwemgegevens (en eventueel gegevens van de hartslagmeters van Decathlon, stappentellers enzo) kon opladen - via TrainingPeaks ofzo, ik zeg maar wat - en dan vergelijken met anderen, of gewoon voor uzelf om uw vorderingen te volgen. Maar met zo'n foutenmarge lijkt mij dat niet echt aangewezen.

Besluittijd dan:

Zou ik hem zelf kopen, met deze ervaringen vers in het achterhoofd?

Nee.

Waarom niet? Hij kost nieuw 70 euro. Op zich zou ik er geen probleem mee hebben om dit er voor neer te leggen, maar dan zou de muziekkwaliteit toch wat beter mogen zijn, maar vooral de accelerometer die de lengtes telt. Er na nog geen 20 minuten al 100 meter naast zitten, dat overkomt mij ook als ik zelf moet tellen, en daarom zou ik deze mp3speler juist kopen. De mindere muziekkwaliteit zou ik nog mee kunnen leven, maar de hele meerwaarde van deze mp3speler zou voor mij het afstandgedeelte zijn.

Mijn suggestie? Koop de Speedo Aquabeat online bij Pixmania voor 40 euro, dan hebt ge toch al wat betere muziekkwaliteit - verwacht er evenwel geen mirakels van! - en koop er een waterdichte horloge bij - voor 15 euro vindt ge der al eentje bij de Decathlon :D - en tel zelf uw baantje, of laat iemand ze voor u tellen. En als ge net zoals mij het geheugen hebt van een goudvis in het water, tja koopt u dan een Garmin Swim. Toegegeven, die is heel wat duurder, maar het werkt gewoonweg en ge kunt achteraf dan uw gegevens draadloos opladen naar Garmin Connect.

*Bon, ik hoop dat Stéphanie mij na deze review niet uit haar testpanel flikkert. Eerst de Insiders, nu Decathlon... Goed bezig Tristan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten