donderdag 7 juni 2012

Roltraprace*

Elke morgen opnieuw kan ik mij er aan ergeren. Mensen die niet weten hoe ze de roltrap moeten nemen. Of misschien wel weten hoe ze het moeten gebruiken, maar de etiquetteregels ter zake niet kennen.

Eerst en vooral het gebruik. Een roltrap is zo ontworpen dat ze op dezelfde tijd méér mensen kan verplaatsen dan een gewone trap. Maar als die mensen nu blijven stilstaan, worden er juist minder mensen mee verplaatst dan met een gewone trap. Tot daar de theorie, ik denk dat hier iedereen nog mee is.

Concreet: als ge te lui zijt/tijd genoeg hebt en dus geen zin hebt om u zelfstandig de trap op te bewegen, dan blijft ge stilstaan en laat ge u door de trap naar boven voeren. Als ge naar uw werk wilt gaan, dan neemt ge de roltrap als ware het een gewone trap en door een zeer listig systeem van bewegende trap en zelfstandig bewegen op die trap, zult ge sneller boven zijn.

Wat de etiquette dan betreft. Stel, ik heb geen zin om naar mijn werk te gaan dus ga ik mij ook niet haasten om er te geraken, dus ik blijf stilstaan. Maar, echte gentleman als ik ben wil ik de mensen achter mij die wél gehaast zijn om naar hun werk te gaan - het zonnetje schijnt en dan komt de secretaresse altijd iets korter gerokt/zwaarder gedecolleteerd werken - niet hinderen. Dus wat doe ik? Ik ga aan de rechterkant staan zodat ik langs links voorbijgestoken kan worden. En in voormalige Gemenebestlanden ga ik natuurlijk aan de andere kant staan. De "couleur locale" respecteren, nietwaar.

Maar wat doet de gemiddelde Belg? Ik leg hier nu echt wel de nadruk op gemiddelde Belg want in het buitenland heb ik dus nooit zo erg gezien als hier. Hij/zij blijft staan. Liefst van al kriskras verspreid over de roltrap. Maar wel op zo'n manier dat niemand meer doorkan. Als het superdruk is, dan wil ik het nog juist door de vingers zien dat de mensen twee aan twee op de band staan om naar boven getakeld te worden. Maar nee, OP ELK MOMENT VAN DE DAG!

Dus bij deze mijn voorstel: de linkerhelft van de roltrappen zal voortaan uitgerust worden met het snijblad van een zeis. En die zal zich dan voortbewegen tegen een snelheid van 1 trap per seconde...


All in favor say "Aye"

*Waar is Gemma Glitter als ge ze nodig hebt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten