vrijdag 25 mei 2012

Test test test ikel*

Deze week is het testweek. Gisteren looptest, morgen zwemtest. Test zoals in: hoe lang lopen jullie over 5 kilometer en welke afstand kunnen jullie zwemmen op 15 minuten.

Looptest was dus gisteren. Ik weet niet of ge het nog weet, maar gisteren was het bloedheet. Niet gewoon heet, maar bloedheet. Ik weet het, het is eindelijk zomer, we hebben er lang op moeten wachten dus ik moet nu niet zagen dat het warm is, maar toch. De hitte tot daar aan toe, maar die drukkende lucht en het gebrek aan zuurstof wogen wel zwaar door. Echt gezond kan het niet geweest zijn, maar hey, een beetje afzien voor de goei zaak kan geen kwaad.

De opkomst was maar magertjes: 5 STT van dit jaar en nog twee van vorig jaar. Ergens vreesde ik dat die van de vorige jaargang ons compleet belachelijk zouden maken, maar dat was gelukkig niet het geval.

Allereerst een lichte opwarming.

Voor alle duidelijkheid: het was gisteren 35 graden in de schaduw, dus we hadden het nog niet warm genoeg. Zweten gelijk een rund, niet te schatten. Na de opwarming dan wat stretchen. Mia, een van onze begeleiders wist mij te melden dat ik zeer lenig was. Wist ik zelf ook wel, maar ik heb mezelf toch kunnen inhouden om mijn persoonlijke freakshow op te voeren. Want ja, stel u voor: "Ik kan niet lopen want ik heb mijn been verokken." "Oei, en hoe is dat gebeurd?" "Tja, mijn been achter mijne nek willen steken om te laten zien hoe lenig ik eigenlijk ben."

Klinkt vrij lullig, niet?

5 kilometer op een piste, oftewel 12,5 ronde. Kijk, dat is gewoon om problemen vragen, zeggen dat ik zoveel rondes moet lopen. Na de tweede ronde ben ik de tel al kwijt, of heb ik meestal geen zin meer om nog te tellen. Maar gelukkig kregen we elke kilometer onze tussentijd door, dus dan wist ik wel hoe lang het nog zou zijn. Opnieuw, zweten gelijk nen otter. Niet te schatten. Ik denk dat ik meer zweet ben kwijt gespeeld op die vijf kilometer dan anders op een gans jaar aan joggen. Na kilometer drie toch eventjes mijn drinkbus meegegrist en een ronde bijgetankt. Ook dat moet ik oefenen. Dat denk ik tenminste.

Maar kijk, 5 kilometer zijn zo om. En dan hebben we er de laatste 60 meter nog een spurtje uitgeperst tussen ons drietjes. Dit laatste had ik beter niet gedaan, want toen ik de streep overliep was ik stikkapot. Toch eventjes bekomen. En hey, een tijd van 24'49" was toch niet slecht.

Dan nog snel gaan douchen. Allez snel, ik noemde het gewoon "gaan douchen", maar de rest ervoer het als "snel gaan douchen". Onder de douche gaan staan, inzepen, afspoelen en afdrogen. Meer is er toch niet aan, of vergis ik mij? Jaja, uit- en aankleden moet ook nog ergens gebeuren in heel dat proces, dat weet ik wel. En dan terug zweten als een ijsbeer in een veel te krappe kooi. Propere kleren aan die onmiddellijk doorweekt waren.

Maar kom, de avond hebben we dan toch nog in schoonheid kunnen afsluiten met mijn eerste terrasje van het seizoen. Een aftersportdrank pintje nuttigen in aangenaam gezelschap, meer moet dat niet zijn.

*Morgen, zwemtest! Hopelijk telt er dan ook iemand de baantjes voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten