zondag 8 april 2012

Vilvoorde, waar experimenteren fun is!*

Deze week had ik voorgenomen mijzelf aan een klein experimentje te onderwerpen. Een week lang zou ik alleen vegetarisch eten. Inderdaad ja, ik, de kleinzoon van een beestenkoopman, die een week geen vlees ging eten. Bompa moest het weten.

Vegetarisch. Zoals in geen vlees, vis, gevogelte, schaaldieren of insecten. (Valt "wild" hier eigenlijk ook onder?) Veganistisch daar wagen we ons niet aan. Dat is een beetje de taliban van de vegetariërs. Er zijn ook nog ethische grenzen in dit experiment waarbinnen ik mij wil houden.

Daarnaast gaan we ook niet beginnen met van die janettenstreken zoals seitanburgers of tofubiefstukken of weet ik veel wat er nog allemaal van rotzooi bestaat. "Vleesvervangers" durven ze die vuiligheid te noemen. Waarom zoudt ge in godsnaam zoiets lekker als vlees willen "vervangen" door een in stukjes gesneden spons zonder smaak? Om to the point te blijven, we zouden dus een "straight edge vegetariër" zijn.

Maar kom, een weekje, dat moet toch lukken, niet? Daarnaast, na een week denk ik niet dat ik mij al te veel zorgen moet maken over eventuele vitaminetekorten enzo. Ik heb dan wel geen jaren gestudeerd om arts te worden, maar mijn gezond verstand zegt mij dat ik wel een weekje zonder vlees kan overleven, zonder al te schadelijke gevolgen.

Maandag

Easy, peasy. In de plaats van charcuterie tussen de boterham alleen een een schelleke kaas, en als avondeten extra veel groenten in plaats van de het verboden vrucht vlees. Wie zegt er dat groenten alleen niet lekker kunnen zijn? Barbaren!

Dinsdag

Fuck it met dat vegetarisch experiment. Ik heb nog een mega lekkere biefstuk in de frigo liggen, die ga ik hier niet laten slecht worden. Daarbij, ik zal morgen wel aan dat konijnenvoer beginnen. Een week is een week. Dan moet ik mij maar een beetje aanpassen en mijn week maar van woensdag tot dinsdag laten lopen. De boekhouders onder jullie zouden zelf gewag durven te maken van "een week te paard".

Mmmm... paard. Memo to myself: paardenbiefstuk gaan kopen als deze week om is.

Woensdag

Tellen Zwanworstjes eigenlijk mee als vlees? Want volgens mij steekt daar toch niet veel vlees in. Als er al vlees insteekt. En bij uitbreiding, orgaanvlees, is dat eigenlijk ook vlees? Een stukje eendenlever ofzo, telt dat mee als vlees? Want eigenlijk is dat maar afval van het beest, niet? Kom Tristan, we moeten streng zijn voor onszelf: geen Zwanworstjes. We hadden gezegd dat we geen vleesvervangers gingen eten, dus nu ook niet afkomen met die Zwannekes. En orgaanvléés is ook vlees. Afval of niet. Het staat in het woord zelf, dus stel zo geen domme vragen meer.

Vegetarische pizza dan maar. What the hell! Wat moet daar op in de plaats van vlees? Géén salami. Géén gehakt. Géén spek. Géén smaak! Als ik dan toch zelf een pizza maak dan kies ik toch wel zelf wat er op ligt. Maar nu moet ik dus zelf kiezen dat ik er géén vlees ga opleggen ofwa? Belachelijk gewoonweg! En een vierkazenpizza maken als ge maar een soort kaas in huis hebt is ook vrij moeilijk.

Bon, dan plunderen we de diepvriezer maar eventjes. Diepgevroren spinazie, tijgergarnalen - ah neen, dat mag niet - euhm... bon dus alleen diepgevroren spinazie? Een eitje kan misschien nog enig soelaas bieden. Frigo nog wat verder plunderen. Daar ligt nog wat paprika en ook nog enkele champignons. Pepertje om het geheel op smaak te brengen en een royale portie kaas erover.

Verdict: ok, het is eetbaar. Maar na een keer heb ik het er toch wel mee gehad voor de rest van de maand.

Donderdag

Quizvraagje: wat ontbreekt er aan volgend plaatje: pastinaak, paprika, champignons en aardappelen. Inderdaad: vléés! Of vis. Of Kip. Of vlees. Op zich zijn die groenten allemaal zeer lekker, dat durf ik grif toe te geven. Maar het mist toch nog net dat tikje meer. Datgene dat het naar een hoger niveau kan brengen. De maaltijd zoals ze nu voor mij staat is Belgisch voetbal. Maar ik heb liever een Champions Leaguefinale met Messi in een glansrol.

Vrijdag

Néén! Ik ben niet slechtgezind! Maar ik met mijn belachelijke ideeën ook altijd. Vrijdagmiddag staat voor mij al enige tijd gelijk met "pain de viande" van La Cigale, een beetje verder van waar ik werk. Ongelofelijk lekker. Maar ja, dat is dus ook vlees he. Waarschijnlijk daarom ook dat het zo lekker is. En dat is dus deze week kinkloppen en het maar overslaan.

Ik haat mezelf.

Zaterdag

Een heerlijk ontbijt op basis van spek en eieren en daarbij op het gemakske de krant lezen is dus taboe. Géén spek. Ja dan moeten die eieren voor mij dus ook niet meer. Dus nu moet ik een boterham eten met... euhm, met wat eigenlijk? Die kaas die ik al een hele week aan het eten ben komt mij lichtjes mijn oren uit. Confituur ben ik geen fan van en heb ik ook niet in huis. En met honing wordt dat zo een plakboel. Dan maar ontbijtgranen.

Zojuist mijn wekelijkse zwemtraining met Start to Triatlon achter de rug. Hoe kan ik daar in godsnaam van recupereren op gras? Allez nu! Ooit al eens een zeilvis gras zien eten? Tuurlijk niet! Dat beest zou ocharme verdrinken!

Zondag

Wéér ontbijtgranen en wéér fysieke inspanningen leveren. Fietsen deze keer. Om dan bij mijn thuiskomst vegetarische pasta te eten. Joy overload.

Komaan Tristan, eventjes doorbijten, de week zit er bijna op. Na vanavond zijt ge van die flauwekul af. Ohoh... Shit. Effe tellen... woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag. Dat zijn er nog maar 5. Na dinsdagavond ben ik er pas van af! Aargh! Twéé lange dagen!

Zondag is wasdag. Dus eerst de witte en bonte was in de machine pleuren, op het rekje uithangen om te drogen en dan naar het thuisfront op bezoek gaan want het is natuurlijk wel Pasen. De beentjes onder tafel schuiven bij mama en papa dus. En wat staat er thuis op het menu? Twee gerechten met schaaldieren toch wel zeker! Kijk er zijn grenzen aan mijn bereidheid om mee te doen aan mijn eigen experiment en hier trek ik overduidelijk een lijn! Deze borden ga ik niet aan mij voorbij laten gaan zonder krab of scampi. Wat is mij dat nu! Allez nu krabcocktail met versgemaakte cocktailsaus en dan scampi (is al meervoud, geen nood om scampi's te zeggen) met dat overheerlijke currycognacroomsausje erover!

Mezelf dit ontzeggen zou gelijkstaan aan een misdaad tegen de menselijkheid. Echt waar. Voorbij alle grenzen van fatsoen en gezond verstand. Er zijn tijdens de processen in Neurenberg mensen ter dood veroordeelt voor lichtere vergrijpen!

Dus bij deze: finito la comedia. Die grap heeft hier lang genoeg geduurd, ik geef het hier en nu op. Morgen bak ik mijne paardenbiefstuk!

Hoe houden die vegetariërs dat toch vol?

*http://www.technopolis.be/nl/index.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten